Hoe kun je als bedrijf werken aan je online zichtbaarheid? Waar je het vroeger nog alleen op goede mond-tot-mond reclame kon teren lijkt het tegenwoordig echt noodzakelijk om ook online goed zichtbaar te zijn. Dit hoeft niet moeilijk te zijn, maar je moet er wel even in investeren.
1 Bloggen
Zorg ervoor dat je een autoriteit wordt op jouw vakgebied. Deel waardevolle kennis en expertise met jouw doelgroep door erover te bloggen. Als mensen dan zoeken naar informatie en ze komen bij jouw blog terecht die hen precies vertelt waar ze naar op zoek zijn, dan zijn ze sneller geneigd een volgende keer weer bij jou naar informatie te zoeken en een product of dienst bij je af te nemen.
2 Choose your battles
Er zijn zoveel verschillende manieren om de online zichtbaarheid te vergroten en het gebruik van social media is er één van. Wat hierin belangrijk is, is te kiezen voor een medium dat bij het bedrijf past. Je kan en wil echt niet perse zichtbaar zijn op álle kanalen. Deel hier ook weer waardevolle content en niet alleen maar marketing berichten om uw producten of diensten aan te bieden.
3 Ga de conversatie aan
Ga op zoek naar mensen die op zoek zijn naar de producten of diensten die jij aanbiedt en maak een praatje. Zorg ervoor dat het geen verkooppraatje wordt, maar een leuk gesprek. Dit zullen ze onthouden en een volgende keer komen ze wel bij jou terecht als ze naar iets op zoek zijn
4 Sharing = caring
Natuurlijk deel je je eigen content en post je marketing berichten. Denk eraan ook de content van anderen te delen. Misschien content aanvullend op jouw eigen content of dingen die interessant voor jouw doelgroep kunnen zijn. Tag deze personen/ bedrijven ook in het bericht, wellicht kunnen jullie iets voor elkaar betekenen!
5 Google helpt
Als je nog geen Google-account hebt, maak er dan eentje aan. Voeg je bedrijf toe aan Google Mijn Bedrijf om de bedrijfsgegevens in Google Zoeken en Google Maps te vinden, gebruik Google Analytics om inzichten te krijgen in de statistieken over klanten en gebruik Adsense en Adwords advertenties te gebruiken.
6 Website optimaliseren
Wat helpt bij de vindbaarheid in Google is de optimalisatie van de website. Je kunt hier een online marketeer voor aanstellen, iemand inhuren, maar je kunt in elk geval de basis zelf al doen. Het is niet zo moeilijk als sommige mensen het doen voorkomen, maar als u gericht resultaat wil behalen is het wel aan te raden een specialist (tijdelijk) in te huren. Wat jij zelf kunt doen, of als opdracht kunt geven aan de websitebeheerder, is Search Engine Optimalisation (SEO). Zorg ervoor dat de teksten op je website goede en relevante keywords bevatten, deze ook in de header staan en dat er wordt gewerkt met alinea’s waar ook de zoekwoorden die gerelateerd zijn aan jouw producten of diensten in zijn verwerkt. Doe aan linkruilen, en gebruik interne links op jouw eigen website.
7 Nieuwsbrieven
Het lijkt misschien ouderwets, maar email marketing is nog helemaal hip. Mits je het goed doet! Zoek goed uit welke teksten je schrijft voor welke doelgroepen, hou het kort en krachtig, link voor de volledige tekst desnoods door naar de website, hou het leesbaar en nogmaals deel waardevolle informatie.
8 Maak een social media kalender
Plan social media berichten in zodat je een constante stroming aan posts hebt. Plan niet alleen marketing berichten en informatieve berichten, maar kijk ook op de Inhaakkalender of er actualiteiten zijn waar jouw bedrijf op kan inspelen.
Dit waren slechts een paar tips om jouw bedrijf online zichtbaarder te maken. Succes!